• Samisk uke på Blåbær

28/02/2011

SAMISK UKE 2011

I vår barnehage markerer vi også samefolkets dag og det med ei hel samisk uke. Denne uka tar vi for oss samisk kultur, det samiske flagget og samiske eventyr. Uka avsluttes med ”samisk” mat;  i år ble det ”Rein i pita”!

Besøk fikk vi også; av ei samejente og den fæle stalloen (det samiske trollet)!

Ellers har vi også hatt en del formingsprosjekt;

·        med maling av bilder og flagg,

·        gr. 1 og 2 har laget seg sjaman-trommer,

·         gr.3 og 4 har laget seg en ”same-dusk”.

SE BILDENE PÅ ALBUMET!

• NM på ski på Steinkjer!

21/02/2011

NM på ski i Steinkjer  28 og 29/1 2011.

Da det ble bestemt at Steinkjer skulle arrangere norgesmesterskapet på ski, fikk alle barnehagene invitasjon om å være publikum. Vi meldte på de to eldste gruppene (gr. 1 og 2) og satte samtidig i gang et lite prosjekt om NM.  ALLE visste jo godt hvem Petter Nordtug og Marit Bjørgen var så dette skulle bli gøy!

Dagen opprant og bussturen til Egge gikk unna i en fei. Vi koste oss med pølse på termos oppe i Lia og her kunne vi også se at flere av ”skirenneran” varma opp! Det var fine muligheter til aking  og det var full aktivitet i akebakken fra første stund.

Til slutt dro vi ned til stadion for å se på sprinten, og det beste av alt:  Marit Bjørgen vant!!

Gr. 3 og 4 hadde eget opplegg i barnehagen. Det ble arrangert ”skirenn” på åkeren til Magne med utdeling av diplom etterpå. Til slutt ble det ”solgt” pølse med brød fra vinduet i barnehagen og alle fikk se sprinten på tv!

• ÆLGJAKT PÅ HAUGTUSSA

06/12/2010

Ӯlgjakt" i barnehagen.

I skogen rundt Tusshaugen på Sparbu leker ofte barna i Haugtussa Barnehage elgjakt. Spenningen var derfor til å ta og føle på da vi ble oppringt av Magne Ystgaard`s jaktlag med beskjed om at det var skutt ei fjorårsku i nærheten av dette området. Denne dagen var det skolestarterne som hadde turdag og det var derfor disse som la i vei mot Tusshaugen. Barna fikk se på at jegerne tok ut innvollene og de fikk underveis detaljerte forklaringer på hva de ulike delene het og hvilken funksjon de har i dyret. Etterpå ble det tent bål og Magne stekte hjerte og nyre som barna fikk smake på. Til slutt ble elgen dratt ned fra skråninga den lå i med traktor og fraktet bort.

Det ble en kjempespennende, lærerik og opplevelsesrik dag!

Haugtussa Barnehage har i 2010 hatt "Fra jord til bord" som tema. Målet her er blant annet å lære barna hvor maten vår kommer fra og hvorfor man av og til må skyte/slakte dyr.

Tusen takk til Magne Ystgaard og jaktlaget hans for en spennende dag i ”ælgskogen”!

Hilsen gr.1

Gå inn på bildealbum og se bildene fra elgjakta vår!

Fotoalbumet